دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دوشنبه, می 13

تفتیش منزل و احضار هاشم آقاجری به دادسرای زندان اوین

0
397

حقوق بشر در ایران ـ امروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، هاشم آقاجری، فعال سیاسی و استاد دانشگاه به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از دیدبان ایران، صبح یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، منزل هاشم آقاجری، فعال سیاسی و استاد دانشگاه تربیت مدرس تهران، توسط ماموران وزارت اطلاعات، تفتیش و این فعال سیاسی به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شد. 

براساس این گزارش، ماموران وزارت اطلاعات با یورش به منزل شخصی هاشم آقاجری، پس از تفتیش در حالی که این استاد دانشگاه در محل کار خود بود پس از مراجعه به منزلش با توقیف لپ تاپ و گوشی تلفن همراه خود از سوی ماموران مواجه شد. 

همچنین، مقرر شده تا این استاد دانشگاه، برای صبح چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جهت بازپرسی و تفهیم اتهام به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران واقع در زندان اوین مراجعه کند. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اخبار پیشنهاد شده

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading