جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

سوئد پرونده احمدرضا جلالی را به عنوان شهروند خود پیگیری می‌کند

0
587

حمیدتئیوزارت خارجه سوئد تأیید کرد که دولت این کشور به احمدرضا جلالی محقق ایرانی که در استکهلم سکونت داشت و اکنون در ایران تحت حکم اعدام قرار دارد، شهروندی سوئد اعطا کرده و پرونده او را به عنوان یکی از شهروندان خود پیگیری می‌کند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، احمدرضا جلالی پزشک و استاد موسسه آموزشی کارولینسکا در استکهلم سوئد اردیبهشت ۱۳۹۵ در ایران دستگیر شد. اتهامات وی جاسوسی و انتقال اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای ایران به اسرائیل عنوان شده است. وی در دادگاه انقلاب ایران به اعدام محکوم شده و این حکم در دیوان عالی کشور نیز به تایید رسیده است. در این حال خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۸ بهمن اظهارات یکی از سخنگویان وزارت خارجه سوئد را بازتاب داده است که از ورود استکهلم به این پرونده حکایت دارد.

این سخنگوی وزارت خارجه سوئد اظهار داشت: «ما در جریانیم که اداره مهاجرت به او [احمدرضا جلالی] شهروندی اعطا کرده است. ما همچنان از طریق کنسولگری در این باره کار می‌کنیم و از کنسولگری‌هایمان می‌خواهیم که با شهروندانمان ارتباط داشته باشند.»

او در ادامه اضافه کرد: «ما با نمایندگان ایران مرتب در تماس هستیمو از آنها خواسته‌ایم که امکان ارتباط با جلالی را فراهم آورند. دیدگاه سوئد درباره مجازات اعدام را هم به آنها انتقال داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که مجازات اعدام به هر شکلی را محکوم می‌کنیم. خواسته ما این است که مجازات اعدام اجرا نشود.»

پیش از این فعالان و گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل بارها خواستار لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی شده‌اند. عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید نامه‌ای از آقای جلالی دریافت کرده که در آن نوشته شده وی چون نپذیرفته است برای ایران جاسوسی کند دستگیر و محاکمه شده.

محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی نیز گفته است که در مراحل دادرسی به احمدرضا جلالی فرصت کافی برای دفاع داده نشده است.

آقای صادقی همچنین اضافه کرده فیلم اعترافات آقای جلالی که از تلویزیون ایران پخش شده تحت فشار گرفته شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading