جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام های اخیر در ایران را محکوم کرد

0
699

عضو ارشد حقوق بشر سازمان ملل، زید ابن رعد الحسین٬ دیروز از اعدام ۲۰ نفر در هفته گذشته در ایران، به اتهام جرایم مربوط به تروریسم، انتقاد کرد.

zeidebn-raadalhossein-sahamnews
به گزارش سحام٬ در گزارش سایت رسمی سازمان ملل آمده است که گزارش ها نشان می دهد که اگرچه نه همه افراد، بلکه اغلب اعدامیان از یک گروه اقلیت –کورد و اهل سنت- بوده اند. در مورد پرونده بسیاری از آن ها منصفانه بودن محاکمه و روند دادرسی، همچنین “توجه به حقوق متهم” مورد شک و تردید جدی است. یکی از کسانی که به دار آویخته شده، شهرام احمدی، مدعی بود که برای امضای یک کاغذ

سفید جهت اعترافات اجباری دروغ، مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است. اعضای خانواده وی حتی اجازه نیافتند قبل از اجرای حکم اعدام با وی ملاقات نمایند و از آنان خواسته شد مستقیما به گورستان، به جای زندان رجائی شهر مراجعه نمایند.
زید بن رعد حسین همچنین گفته: “استفاده گسترده از اتهامات مبهم کیفری، همراه با نادیده گرفتن حقوق متهمین در روند دادرسی و همچنین عدم برگزاری محاکمه عادلانه، در این موارد منجر به یک بی عدالتی بزرگ می شود.”
زید، عضو ارشد حقوق بشر همچنین اعدام حسن افشار، ۱۹ ساله، در ماه گذشته را محکوم کرد. او در سن ۱۷ سالگی به اتهام تجاوز دستگیر شده بود. زید گفت: ” اعدام به خصوص مجرمان نوجوان، نفرت انگیز است و من از ایران می خواهم به ممنوعیت جدی این عمل در قوانین بین المللی حقوق بشر احترام بگذارد.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب هاموضوعات روز

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading