سه شنبه , ۰۸ خرداد , ۱۴۰۳
سه‌شنبه, می 28

گزارشی از عدم پرداخت معوقات مزدی و اخراج کارگران چندین واحد تولیدی صنعتی

0
309

حقوق بشر در ایران ـ امروز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جمعی از کارگران پروژه سد شفاورد گیلان، کارگزاران مخابرات روستایی کشور، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، کارگران کارخانه نخ پارسیلون در پی عدم پرداخت معوقات مزدی آنها در وضعیت بلاتکلیف بسر می برند. از سوی دیگر، نزدیک به ۲۰۰ کارگر پروژه ای شاغل در مجتمع پتروشیمی چوار از توابع استان ابلام از حق ورود به محل کار خود منع شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری ایلنا، شماری از کارگران پروژه سد شفاورد گیلان، کارگزاران مخابرات روستایی کشور و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از عدم دریافت دستمزد خود خبر دادند. همچنین جمعی از کارگران کارخانه نخ پارسیلون علیرغم گذشت ۷ سال از تعطیلی آن کارخانه کماکان در وضعیت بلاتکلیف بسر میبرند. از سوی دیگر نزدیک به ۲۰۰ تن از کارگران پتروشیمی چوار ایلام، در پی اعتراض نسبت به اجرایی نشدن طرح طبقه‌ بندی مشاغل و پایین بودن دستمزدها، به این مجموعه پتروشیمی ممنوع الورود شدند.

بر اساس این گزارش، با توقف فعالیت ساخت پروژه سد شفاورد در استان گیلان به دلیل کمبود اعتبارات مالی، حدود هزار و ۱۰۰ کارگر باسابقه علارغم وعده بازگشایی کارگاه و پرداخت معوقات در بلاتکلیفی بسر میبرند.”

این کارگران عنوان کردند: “وضعیت پیش آمده در حالی ادامه دارد که از مرداد ماه همزمان با تعطیلی کارگاه به تدریج کارگران شغل خود را از دست داده و بیکار شده‌ اند. در عین حال با اطلاع‌ رسانی رسانه‌ ای برخی مسئولان وزارت نیرو مقرر کرده‌ اند به زودی فعالیت پروژه سد شفارود با تامین منابع مالی از سر گرفته می‌شود اما انتشار این اخبار ازسوی برخی مسئولان وزارت نیرو و نمایندگان مجلس نه تنها موجب خوشحالی کارگران نمی‌ شود بلکه اعتمادی به این وعده‌ ها احساس نمی‌ شود. بر این اساس، راه‌ اندازی کارگاه و قول پرداخت مطالبات ۵ ماهه کارگران فقط در حد حرف باقی مانده است.

منابع مطلع در خصوص این کارگران اظهار دارند: “در حال حاضر آنها هر روز در حوالی محل کار خود حاضر شده و پس از چند ساعت سرگردانی دوباره آنجا را ترک می‌ کنند تا صحت وعده‌ های داده شده مسئولان در خصوص آغاز فعالیت محل کارشان را مشاهده کنند.”

کارگران سد شفارود همچنین می‌گویند شرایط فوق در حالی ادامه دارد که به دلیل پرداخت نشدن یکسال حق بیمه کارگران سد شفا رود از دریافت مقرری بیمه بیکاری محروم شده‌اند به همین دلیل از مسئولان نظارتی و قضایی درخواست داریم هر چه سریعتر چاره‌ای برای کارگرانی که ماهاست دچار مشکلات معیشتی شده‌اند بیاندیشند.

در این گزارش آمده است: “کلنگ پروژه احداث سد شفارود سال ۱۳۹۳ زده شد و با گذشت قریب ۱۰ سال پیشرفت قابل توجهی نداشته است. کارگاه سد بارها تعطیل شد و اخیراً نیز در اقدامی عجیب ۱۱۰۰ کارگر پروژه اخراج شدند.”

در خبری دیگر به نقل از ایلنا، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، نمایندگان جامعه کارگزاران مخابرات روستایی کشور از عدام پرداخت حقوق ماهانه خود با توجه به فرا رسیدن روز جهانی کارگر خبر دادند.

نمایندگان این کارگزاران عنوان کردند:“شرکت مخابرات ایران در اقدامی عجیب و خارج از عرف، تا امروز که روز جهانی کارگر است حقوق کارکنان خود از جمله کارگزاران مخابرات روستایی را پرداخت نکرده است و این قشر روستایی را دچار فشارهای اقتصادی و معیشتی کرده است.”

این شهروندان در ادامه افزودند: “این نوع عملکرد و عدم پرداخت حقوق موجب نارضایتی کارکنان به خصوص کارگزاران مخابرات روستایی کشور شده است.”

نمایندگان کارگزاران افزودند: “شرکت مخابرات ایران به مناسبت روز جهانی کارگر هر ساله مبلغی را برای این مناسبت اختصاص می‌ دهد که به کارکنان خود پرداخت نماید ولی متاسفانه حق مناسبت این روز که در واقع متعلق به کارگران از جمله کارگزاران مخابرات روستایی‌ است، به این گروه تعلق نمی‌گیرد و به آنها پرداخت نمی‌ شود؛ این تبعیض آزاردهنده است چون حق مناسبت این روز را بین کارکنان خود غیر از کارگزاران تقسیم می‌ کنند.”

افزون بر این خبرگزاری ایلنا اعلام کرد، طی روزهای اخیر، تعدادی از کارگران کارخانه نخ پارسیلون علیرغم گذشت هفت سال از زمان تعطیلی این کارخانه کماکان در وضعیت بلاتکلیف بسر میبرند.

یکی از کارگران کارخانه با بیان اینکه هم اکنون این کارخانه در اختیار بانک صنعت و معدن و هلدینگ آتیه دماوند قرار دارد، گفت: “از ۲ سال پیش دستگاه قضایی این هلدینگ و کارفرمای مربوطه را مکلف نموده سریعا برای از سرگیری تولید در پارسیلون اقدام نماید که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده بنابراین تصمیم گرفته شد مجددا به بخش خصوصی واگذر شود.”

او گفت: این کارخانه چندسال پیش باید راه‌ اندازی می‌ شد اما از قرار معلوم مشکل اصلی آن مسایل حقوقی و گرفتاری‌ های مالک فعلی کارخانه است که به بهانه‌ های مختلف از انجام مزایده برای واگذاری کارخانه طفره می‌ رود.”

وی با بیان اینکه گفته می‌ شود پارسیلون حسابرسی شده و تعیین ارزش سهام آن مشخص شده است، افزود: “در حال حاضر مهم ترین دغدغه کارگران، رفع مشکلات و موانع واگذاری کارخانه به سرمایه گذار جدید است. امیدواریم با مساعدت مسئولان ازجمله نهاد قضایی این موضوع به نحوی مرتفع شود.

به گفته وی؛ “کارخانه نخ پارسیلون یک واحد قدیمی است که در سال ۱۳۵۳تاسیس شده است. اوایل دهه ۸۰ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به یک سرمایه‌ گذار بخش خصوصی واگذار شد اما با بروز مشکلات جدید شرایط به یکباره تغییر کرد و کارفرما ناچار شد تولید را با ۵۳۰ کارگر در دی ماه سال ۹۴ متوقف کند.”

این کارگر با بیان اینکه این واحد تولیدکننده انواع نخ نایلون خام، استرچ و گرانول پلی آمید گنجایش اشتغال حدود دو هزار نفر نیروی کار را دارد، گفت: تنها راهکار راه‌اندازی دوباره این واحد تولیدی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که اهلیت داشته باشد.

او با بیان اینکه کارگران قدیمی نخ پارسیلون برای واگذاری در انتظار اقدام دولت هستند، در خاتمه تصریح کرد: “برخی مسئولان ازجمله نماینده مردم خرم آباد پیگیر مشکلات این واحد تولیدکننده انواع نخ شده‌اند، بنابراین از مسئولان می‌ خواهیم پیش از اینکه این واحد بیش از این دچار آسیب دیدگی شود، اقدامات خود را هرچه سریعتر اجرایی کنند.”

از سوی دیگر، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، تعدادی از کارگران پتروشیمی چوار از توابع استان ایلام که نسبت به وضعبت نامناسب اقتصادی و شغلی خود تجمعات اعتراضی را برگزار کرده بودند از حق ورود به محل کار خود منع شدند. 

بر اساس این گزارش، “این کارگران که همگی پیمانکاری هستند، می‌گویند پس از اعتراض نسبت به اجرایی نشدن طرح طبقه‌ بندی مشاغل و پایین بودن دستمزدها، از ورود ما (حدود دویست نفر) به مجموعه‌ پتروشیمی جلوگیری شده است.”

این کارگران عنوان کردند: “در سه چهار روز اخیر به تدریج این کارگران ممنوع‌ الورود شده‌اند و ظاهراً مراجعه آنها به اداره‌ کار نیز هیچ حاصلی نداشته است.”

کارگران پتروشیمی چوار با بیان اینکه “مدت هاست خواسته‌ ما اجرای قانون است اما حاضر نیستند یک طبقه‌ بندی ساده را برای ما اجرایی کنند”، از رفتار نامناسب انتقاد کردند و گفتند: “در روز جهانی کارگر هدیه بسیار خوبی به ما دادند، ما را ممنوع‌ الورود کردند!”

در خبری دیگر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، طی روزهای اخیر،‌ کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از عدم پرداخت مزد معوقه خود ناراضی هستند. 

یکی از کارکنان این شرکت در تشریح وضعیت خود و همکارانش اعلام کرد:”دو ماه حقوق دریافت نکرده ایم و معوقات سال قبل را هم به ما پرداخت نکرده اند.”

وی در ادامه خاطرنشان کرد:”مدیران به ما می گویند ۱۲۰ میلیارد بدهی داریم و پولی برای پرداخت حقوق نداریم. حالا ما کارکنان باید شرمنده زن و بچه هایمان باشیم.” 

فقر و محرومیت از تامین اجتماعی شهروندان ایران در حالی رو به گسترش است که در ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر،‌ بر حق افراد در برخورداری از تامین اجتماعی مناسب به لحاظ؛ خوراک، مسکن، پوشاک و برخورداری از خدمات حمایتی اجتماعی در مواقع بیکاری، بیماری، نقص اعضا، بیوگی، پیری یا در تمام موارد دیگر تاکید شده است.

همچنین در اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو، به حق افراد در برخورداری از محیط زندگی سالم و استاندارد، متناسب با مقام انسانی آنها تاکید شده است اما در ایران پس از مخالفت علی خامنه ای با اجرای سند برای استاندارد سازی زندگی اجتماعی شهروندان اجرای آن به کلی از دستور کار خارج شد. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading