دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
سه‌شنبه, می 14

احکام اعدام دستکم ۸ زندانی در ۴ استان اجرا شد

0
600

حقوق بشر در ایران ـ امروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، احکام اعدام اصغر سمیعی، طهماسب کاووسی، داود محمودیار، بهزاد حنیفی،‌ یونس ریگی‌ رخشانی،‌ سیروس ـ نام خانوادگی نامشخص به همراه بهزاد ـ نام خانوادگی نامشخص و یک زندانی اهل تهران (هویت نامشخص)، زندانیان متهم به جرائم (موادمخدر) یا (قتل عمد) در زندانهای زنجان، ارومیه، عادل آباد شیراز و زندان رجایی شهر کرج اجرا شد. تداوم بی خبری از وضعیت ۲ زندانی منتقل شده به سلول انفرادی جهت اعدام در زندان مرکزی زنجان. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از رُکنا، سحرگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، بهزاد ـ نام خانوادگی نامشخص به همراه سیروس ـ نام خانوادگی نامشخص، دو زندانی متهم به (قتل عمد) و محبوس در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. 

براساس این گزارش، نخستین ساعات بامداد ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۷، بود که ماموران کلانتری ۱۳۲ نبرد در جریان یک قاتل عام خانوادگی قرار گرفتند و مرد جوان در تماس با پلیس عنوان کرد که برادرش دست به این قتل ها زده و قصد خودکشی داشته است.

ماموران با حضور در صحنه جرم، با مرد ۴۷ ساله ای به نام سیروس روبرو شدند و مشخص شد وی از ۴ سال قبل با همسرش دچار اختلاف بوده و روز حادثه در اقدامی هولناک ۲ دختر ۱۷ و ۱۹ ساله اش به نام ساناز و سولماز و پدر زن ۷۹ ساله و مادرزن ۷۰ ساله اش را پس از بیهوش کردن با نوشیدنی مسموم و به قتل رسانده است.

سیروس، پس از دستگیری با توجه به درخواست قصاص از طرف اولیای دم در یک قدمی چوبه دار قرار گرفت و حکم اعدام وی سجرگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در زندان رجایی شهر اجرا شد. 

افزون بر این، بهزاد ـ نام خانوادگی نامشخص، در پی درگیری خیابانی با پسری جوان وی را به قتل رسانده بود و پس از دستگیری و طی مراحل قضایی توسط دادگاه کیفری ۱ به اعدام محکوم و در خواست فرجام خواهی نیز توسط دیوان عالی کشور رد و پرونده وی به واحد اجرای احکام ارجاع شده بود. 

با توجه به اجرایی شدن این حکم، بهزاد ـ نام خانوادگی نامشخص، سحرگاه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در زندان رجایی شهر اجرا شد. 

سازمان حقوق بشر ایران هم در خبری اعلام کرد؛ سحرگاه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، اصغر سمیعی و طهماسب کاووسی، دو شهروند اهل شهرستان هشترود و زندانی متهم به جرائم (موادمخدر) در زندان مرکزی زنجان اعدام شدند. 

به نقل از یک منبع مطلع:”اصغر سمیعی و طهماسب کاووسی، هر ۲ از حدود ۳ سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.”

همچنین، به همراه این افراد، دو زندانی دیگر نیز جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند که از سرنوشت ایشان اطلاعی در دست نیست. 

در خبری دیگر، جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، داود محمودیار و بهزاد حنیفی، دو زندانی متهم به جرائم (مواد مخدر) و محبوس در زندان مرکزی ارومیه در استان آذربایجان غربی، اعدام شدند. 

براساس این گزارش، بهزاد حنیفی و داود محمودیار، چند سال قبل به اتهام حمل و نگهداری نوعی از (موادمخدر) دستگیر و پس از طی مراحل قضایی در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده بودند. 

همچنین، با احتساب اجرای احکام اعدام این ۲ زندانی، طی روزهای اخیر دستکم ۳ زندانی در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند. 

یک منبع مطلع در خصوص اعدام‌های روز جمعه به سازمان حقوق بشر ایران گفت:”روز جمعه ۷ زندانی در ارومیه به پای چوبه دار رفتند. احتمال میرود حکم اعدام چهار زندانی دیگر نیز به اجرا درآمده باشد.” 

وبسایت حال وش هم در خبری اعلام کرد؛ سحرگاه امروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ١۴٠٢، یونس ریگی‌ رخشانی، متولد ۱۳۶۵، فرزند شهنور، متاهل دارای ۶ فرزند اهل و ساکن زاهدان، به همراه یک زندانی دیگر (هویت نامشخصی)، اهل تهران، زندانیان متهم به جرائم (موادمخدر) و محبوس در زندان عادل آباد شهر شیراز مرکز استان فارس اعدام شد. 

لازم به اشاره است، یونس ریگی رخشانی، در سال ۱۳۹۸ به اتهام (مرتبط با موادمخدر) در شیراز بازداشت و پس از طی مراحل بارجویی و سپس در دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود.

این شهروند اهل زاهدان، به همراه ۱ زندانی دیگر، در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جهت اجرای احکام اعدام به سلول انفرادی در زندان عادل آباد شیراز منتقل شده بودند. 

همچنین، از هویت دیگر زندانی اعدام شده در زندان عادل آباد شیراز تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی حاصل نشده است. 

لازم به اشاره است، طی هفته های اخیر، اجرای احکام اعدام زندانیان متهم به (قتل عمد)، جرائم (موادمخدر) و حتی (زندانیان سیاسی) و (عقیدتی) با سرعت بیشتر در حال انجام است و این کار فقط به جهت گسترش ارعاب در جامعه برای گسترش سرکوب شهروندان است. 

پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت.

همچنین، در تاریخ ۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش دوره ای خود از موارد نقض حقوق بشر در ایران به روند افزایشی صدور و اجرای احکام اعدام در ایران اعتراض کرد.

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. 

برچسب هاقصاص نفسزندان عادل آباد شیرازاعدام در زندان رجائی شهراعدامیاجرای احکام اعدامشهرشیرازیونس ریگی‌ رخشانیاعدام بهزادحنیفیاعدام داوودمحمودیاراعدام اصغرسمیعیاعدام در ایرانشیرازموادمخدرحقوق بشر ایرانرجایی شهر کرجقاچاقچیان مواد مخدریونس ریگیاعدام بهزاد حنیفیاعدام داوود محمودیاراصغرسمیعیحقوق بشر در ایرانمجازات اعدامزندان مرکزی شیراززندان عادل آباداعدام زندانیاناعدام قصاصیونس رخشانیسلب حیااعدام داود محمودیارزندانیان رجائی شهرمواد مخدرزندان مرکزی زنجاناعدامعادل آباد شیرازهشتروداعدام یونس ریگیداود محمودیارطهماسب کاووسیاعدام در رجایی شهراعدام مواد مخدرنقض حقوق بشرسلب حیاترجایی شهراعدام در زندان رجایی شهرشهرستان هشتروداعدام یونس ریگی رخشانیداوود محمودیاراعدام طهماسب کاوسیهشترود زنجانحقوق بشرزندان زنجانزندان رجایی شهراعدام موادمخدرقاچاق مواد مخدراعدام در رجائی شهرشهر شیراز استان فارساعدام یونس رخشانیداودمحمودیاراعدام طهماسب کاووسیحکم اعدامحقوق شهروندی در ایراناعدام در زندانقاچاق موادمخدرنقض حق حیاتزندانیان رجایی شهربهزاد حنیفیداوودمحمودیاراصغر سمیعیزندان رجائی شهراستان فارساعدام قتلحق حیاتاعدامیانعادل آباداعدام قاچاقچیان مواد مخدربهزادحنیفیاعدام داودمحمودیاراعدام اصغر سمیعی

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading