جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

ابراز نگرانی جامعه بهایی از وضعیت سلامت عفیف نعیمی در زندان

0
643

زندان رجائی شهر.jpgدیان علائی نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد در اطلاعیه ای اعلام کرد که عفیف نعیمی، زندانی بهائی به‌رغم بیماری شدید از سوی مقامات قضایی ایران فراخوانده شده تا برای گذراندن باقی مانده ۱۰ سال حبس خود به زندان بازگردد،

به گزارش حقوق بشر بنقل از کمپین ، عفیف نعیمی ۵۶ ساله، در حالی روز سوم اردیبهشت به زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) بازگردانده شده که طبق نظر کمیسیون پزشکی قوه قضائیه به دلیل بیماری شدید قلبی، امکان تحمل کیفر را ندارد و چندین بار در زندان بیهوش شده است.پدیده ثابتی یکی از سخنگویان جامعه جهانی بهایی روز هیجدهم اردیبهشت گفت: جامعه جهانی بهایی نگران است با توجه به وخیم‌تر شدن بیماری‌ اش در زندان و در غیاب امکانات درمانی مناسب، واقعه ناگوار یا غیرقابل جبرانی برای او پیش بیاید.: «آقای نعیمی آخرین فرد از یاران ایران است که قانونا حکمش به پایان رسیده و به دلیل بیماری قلبی شدید زندانی شدن ایشان خطرناک است، بارها در زندان بیهوش شده و در حالی به زندان برگردانده شده که طی روزهای اخیر بیماری قلبی اش تشدید شده و نیاز به مراقبت دایمی دارد، جامعه جهانی بهایی به صورت جدی نگران است که اتفاق جبران‌ناپذیری برای ایشان اتفاق بیفتد.

جامعه جهانی بهایی نیز طی یک اطلاعیه مطبوعاتی نگرانی عمیق خود را زندانی شدن عفیف نعیمی ابراز کرده و نوشته است این عضو سابق هیئت اداره امور بهاییان از بیماری مزمن و شدید رنج می‌برد و با این که قوانین حقوقی ایران امکان آزادی او را فراهم کرده، مقامات قضایی از آزادی یا فراهم کردن امکانات درمانی مناسب برای او خودداری می‌کنند.

عفیف نعیمی یکی از هفت مدیر سابق جامعه بهائی ایران است که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ به همراه ۵ تن از دیگر اعضای این هیأت ۷ نفره به نام‌های فریبا کمال آبادی، سعید رضایی، وحید تیز فهم، بهروز توکلی و جمال الدین خانجانی در حمله مأمورین امنیتی به منازل‌شان بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. این اتفاق در ادامه بازداشت مهوش ثابت یکی دیگر از یاران ایران در اسفند ماه ۱۳۸۶ صورت گرفت.

در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۸۷، دادسرای امنیت تهران از صدور قرار مجرمیت برای ۷ تن از شهروندان بهائی به اتهام: «جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» خبر داده بود.
در مرداد ماه سال ۱۳۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه، هر کدام از این هفت تن را به ۲۰ سال زندان و مجموعاً به ۱۴۰ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.

در آذر ماه ۱۳۹۴ حکم هفت مدیر سابق جامعه بهائی ایران با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به ۱۰ سال کاهش یافت.

عفیف نعیمی تنها عضو هنوز زندانی از هیئت هفت نفره مدیران جامعه بهایی در ایران است که به «یاران ایران» معروف شده‌اند و سایر همراهانش با پایان محکومیت همگی آزاد شده‌اند.

به گفته‌ی نمایندگی جامعه بهائی، هیئت یاران که تنها وظیفه آن رسیدگی و اداره امور روحانی و مادی جامعه بهائیان ایران بود، در دهه ۶۰ و پس از اینکه تشکیلات بهائی توسط مقامات دولتی ایران غیرقانونی اعلام شد، با اطلاع کامل و تائید مقامات دولتی آغاز به کار کرد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد، اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته است و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است. محل کسب آنها پلمپ می گردد یا با احکامی چون اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و … مواجه می شوند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading