جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

آتش نشانان یاسوج حتی لباس مخصوص هم ندارند

0
813

57590759-300x191مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج گفت “آتش نشانی یاسوج ۸ دستگاه خودرو سنگین دارد که از این تعداد سه دستگاه خودرو فرسوده و بالای ۳۰ سال سن دارند و سه دستگاه خودرو نیز دو منظوره امداد و نجان و اطفاء حریق هستند. همچنین دوستگاه سبک غواصی و کوهستان داریم که هر دو دستگاه فرسوده هستند”.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج خاطرنشان کرد: “۵۵ نفر نیرو در آتش نشانی یاسوج مشغول به کار هستند که از این تعداد ۸ نفر ستاد و مابقی عملیاتی هستند”. رستمی با بیان اینکه با کمبود شدید نیروی آتش نشان در یاسوج مواجهیم، تصریح کرد: “طبق چارت سازمانی باید ۸۰ نفر آتش نشان داشته باشیم. ۲۳ نفر از نیروهای فعلی آتش نشانی یاسوج شرکتی هستند که انتظار داریم با توجه به اینکه

نیروهای تخصصی هستند باید اقدامات لازم برای تبدیل وضعیت آنها از سوی شهرداری و استانداری صورت گیرد”. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج عنوان کرد: “هم اکنون سه ایستگاه آتش نشانی عملیاتی در سطح شهر یاسوج داریم که طبق استاندارد باید به ازای هر ۵۰هزار نفر جمعیت یک ایستگاه آتش نشانی داشته باشیم و با این وضعیت تعداد ایستگاههای آتش نشانی یاسوج به استاندارد نزدیک است”.

نیازمند ایستگاههای جدید هستیم

رستمی تاکید کرد: “اما با توجه به اینکه به کلیه روستاهای حومه شهر یاسوج تا شعاع ۵۰ کیلومتر خدمات رسانی می کنیم با کمبود ایستگاه مواجهیم که امیدواریم در روستای سرآبتاوه جهت دسترسی بیشتر یک ایستگاه آتش نشانی ایجاد و راه اندازی شود. تعدادی خودرو آتش نشانی به برخی دهیاری های روستاهای حومه یاسوج داده شده اما متاسفانه بعلت نداشتن نیرو بدون استفاده و کارآیی مانده اند”.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج یادآور شد: “تجهیز شهرکهای صنعتی به سیستم اطفاء حریق و خودروهای آتش نشانی لازم است”.

رستمی با بیان اینکه با کمبود جدی تجهیزات و امکانات مواجه هستیم، گفت: “ساده ترین و جزئی ترین تجهیزات آتش نشانی لباس انفرادی عملیاتی است که متاسفانه ما نداریم و از آن محروم هستیم. در حالی که باید حداقل ۹ دستگاه تنفسی داشته باشیم هم اکنون تنها سه دستگاه داریم که جوابگوی نیاز ما نیست”.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج بیان کرد: “تنها یک دستگاه تهویه( تخلیه دود) داریم که این یک دستگاه نیز فرسوده و قدیمی است و در هنگام آتش سوزی ها با مشکلات زیادی مواجه می شویم”.

رستمی با بیان اینکه تانکر آب رسان جهت کمک در هنگام آتش سوزی ها نداریم، تصریح کرد: “در صورتی که تانکر آبرسان داشته باشیم دیگر نیازی نیست وقتی که آب خودرو آتش نشانی تمام می شود محل حادثه آتش سوزی را جهت آبگیری ترک کند و مهار اتش سوزی به موقع و سریعتر انجام می شود”.

تجهیزات تاریخ گذشته آتش نشانی یاسوج

وی خاطرنشان کرد: “تجهیزات امداد و نجات کوهستان و غواصی آتش نشانی یاسوج فرسوده، مستهلک و تاریخ گذشته هستند”.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج تصریح کرد: “ساختمان ایستگاه مرکزی آتش نشانی یاسوج استاندارد و مناسب نیست و در صورت وقوع زمین لرزه ای بجای امداد، دچار خسارت و بحران می شود که باید فکری اساسی برای این مساله شود”.

رستمی ادامه داد: “در صورت آتش سوزی و حادثه ای در ساختمانهای چند طبقه یاسوج رخ دهد، خودرو نردبان دار برای نجات مصدومان حادثه نداریم و این خودرو حدود سه میلیارد تومان هزینه دارد اما در صورتی که تشک نجات داشته باشیم می توانیم برای نجات مصدومان حوادث استفاده کنیم”.

وی عنوان کرد: “طی ۷ ماهه امسال ۸۰۹ ماموریت عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق در سطح شهریاسوج و حومه انجام داده ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می دهند.محبوس شدن در آسانسور و اطفاء حریق بیشترین ماموریت های آتش شنانی یاسوج را تشکیل می دهند”.

۸۰ درصد تماس های آتش نشانی یاسوج مزاحم تلفنی هستند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج در خصوص همکاری مردم و خودرو ها با آتش نشانی بیان کرد: “با اطلاع رساین و آگاهی بخشی رسانه ها همکاری مردم با خودرو های آتش نشانی جهت رسیدن به موقع به محل حادثه بهتر از گذشته شده است و انتظار داریم برخی ها که رعایت نمی کنند نیر همکاری کنند”.

رستمی تصریح کرد: “در هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ و ماهانه ۱۵ هزار تماس تلفنی با آتش نشانی یاسوج گرفته می شود که از این تعداد، ۸۰ درصد مزاحم تلفنی هستند”.

وی اضافه کرد: “دهستان کاکان با ۱۰روستا که همه دارای دهیاری هستند و جمعیت بالایی نیز دارند یک دستگاه خودرو آتش نشانی ندارند و در مواقع آتش سوزی ها ما باید بیش از ۳۰ کیلومتر را جهتت خدمات رسانی و اطفاء حریق طی کنیم که از مسئولان مربوطه انتظار داریم در این زمینه تدبیر بیندیشند”.

آتش نشانی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد با مشکل جدی مواجهند

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج گفت: “طی بازدیدهای صورت گرفته از آتش نشانی شهرهای دهدشت، باشت، چرام و گچساران مشخص شد که با مشکل جدی مواجهند و خودرو آتش نشانی این شهرها فرسوده و به روز نیست. همچنین نیروهای متخصص و آموزش دیده آتش نشانی این شهرها در بخشهای دیگر شهرداری ها در حال کار و فعالیت هستند”.

وی بیان کرد: “استفاده خارج از ماموریت از خودروهای آتش نشانی و برای تمیز کردن و شستشو در برخی شهرهای استان مشاهد می شود که خلاف قانون بوده و جرم محسوب می شود. به همین علت در برخی مشاهده شده وقتی آتش سوزی رخ می دهد، خودرو آتش نشانی فاقد آب است و مشکلاتی جبران ناپذیری را در پی دارد. در صورت مشاهده و دریافت گزارش مستند با خاطیان در این زمینه برخورد لازم و قانونی صورت می گیرد”.

وی ادامه داد: “برای اولین بار یک خودرو اطفاء حریق و امداد و نجات با یک نفر راننده و آتش نشان برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی به کربلا اعزام شده است”.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی یاسوج اضافه کرد: “جهت بالابردن سطح مهارت و توان نیروهای عملیاتی آتش نشانی های استان دو دوره تخصصی اصول و مبانی عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق و نجات در ساختمانهای بلند با حضور مربی مجرب به مدت ۶روز در یاسوج برگزار می شود”.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading