شنبه , ۰۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شنبه, آوریل 27

محکومیت غزاله باقری طاری، شهروند بهائی به پنج سال حبس تعزیری

0
980

غزاله باقری طاری، شهروند بهائی ساکن تهران که در اواخر آذر ماه سالجاری توسط دادگاه انقلاب تهران مورد محاکمه قرار گرفته بود  به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، غزاله باقری طاری، شهروند بهائی ساکن تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی  به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکم صادره برای این شهروند بهائی از سوی دادگاه انقلاب تهران صادر شده است. جلسه محاکمه این شهروند بهائی در اواخر آذرماه سالجاری در محل دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. وی در تاریخ ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۶ و در روزهائی که  یکی از روزهای  مهم  در آئین بهائی محسوب میشود در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۲۳ روز بعد به قید وثیقه و بطور موقت  آزاد شده بود. لازم به ذکر است که اتهام مطروحه علیه غزاله باقری “اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت و اداره تشکیلات بهایی” عنوان شده است. این شهروند بهائی در تاریخ ۲۹ مهرماه سال ۹۶ در خلال مراسم دویستمین سالگرد تولد بهاالله، پیامبر آیین بهایی که در منزل شخصی خانم باقری برگزار شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. یک منبع مطلع که در این مراسم حضور داشت در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت، نیروهای امنیتی با در دست داشتن حکم وارد منزل خانم باقری طاری شده و از تک تک حاضرین خواستند تعهدنامه‌هایی را مبنی بر عدم شرکت در جلسات بهایی امضاء کنند. نهایتا پس از تفتیش کامل منزل و ضبط کتب بهایی و وسایل شخصی و بازداشت صاحبخانه محل را ترک کردند.

غزاله باقری طاری، ۲۳ روز پس از بازداشت در تاریخ ۲۲ آبان‌ماه ۹۶ با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۷، جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند در دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

شهروندان بهائی در ایران از هیچگونه حقوق شهروندی برخورداری نیستند. بهائی ستیزی که با حمایت روحانیون شیعه همراه  شده است  شکل  افراطی‌ از سوی حکومت جمهوری اسلامی به خود گرفته است. به صورتی که بهائیت تنها مذهبی در ایران است که روحانیّت شیعه برای مبارزه با آنان نهاد ویژه‌ای تأسیس کرده‌است. شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading