جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شنبه, آوریل 27

محکومیت بازداشت شدگان روز جهانی مبارزه با شکنجه به پرداخت جریمه نقدی

0
567

جریمه نقدی .jpgدادگاه تجدید نظر بازداشت شدگان مراسم «روز جهانی مبارزه با شکنجه» در ارومیه را جمعا به پرداخت ۱۲۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد. پیشتر دادگاه بدوی این بازداشت شدگان را به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران، شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی، “میثم آزادی”، “مرتضی زرین”، “وحید نصیبی”، “غلامعلی حسینقلی‌زاده” و “وحید فائزپور” بازداشت شدگان مراسم روز جهانی مبارزه با شکنجه، هر کدام را به پرداخت بیست و چهار میلیون ریال جزای نقدی به عنوان حکم جایگزین ۸ ماه حبس تعزیری که در دادگاه بدوی صادر شده بود محکوم کرد. حقوق بشر در ایران , پیشتر در بهمن‌ماه ۹۵ گزارش کرده بود، شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری اورمیه، سمیه علیدوست، مرتضی زرینی، میثم آزادی، وحید نصیبی، وحید فائزپور و غلامعلی حسین قلیزاده هر کدام را به اتهام تمرد نسبت به ماموران دولت با حمله و مقاومت در مقابل ماموران اطلاعات که منجر به ضرب و جرح ماموران شد، به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود که متهمان به غیر از سمیه علیدوست به احکام صادره اعتراض کردند.روز ششم تیرماه سال ۹۲ ماموران امنیتی ۳۶ نفر از فعالان ترک (آذربایجانی) را هنگام عزیمت به دامنه‌های سهند برای شرکت در مراسم بزرگداشت ۲۶ ژوئن «روز جهانی مبارزه با شکنجه» در پل میانگذر شهید کلانتری ارومیه بازداشت کردند.

۳۰ نفر از بازداشت­ شدگان پس از چند ساعت بازداشت، آزاد شدند و سمیه علیدوست، وحید فائزپور، غلام قلیزاده، میثم آزادی، وحید نصیبی و مرتضی زرینی پس از ۶ روز با قرار ضمانت کارمندی به ارزش ۱۵ میلیون تومان از اداره اطلاعات ارومیه آزاد شدند.

در جریان این بازداشت، ماموران امنیتی و انتظامی فعالان بازداشت­ شده را مورد ضرب و شتم قرار داده و چند نفر را زخمی کرده بودند.

لازم به یادآوری است در دهم دسامبر سال ۱۹۸۴ سازمان ملل متحد پیمان منع شکنجه را تصویب کرد و در نهایت در ۱۴ سال بعد و در پنجاهمین سالگرد تصویب بیانیه حقوق بشر، روز ۲۶ ژوئن (۵ تیر) را «روز جهانی مبارزه با شکنجه» اعلام کرد.

این معاهده کشورهای معاهد را مکلف به جرم انگاری، تحقیق، تعقیب و مجازات عمل شکنجه و سایر سوء رفتارها می‌کند.

۱۵۳ کشور معاهده منع شکنجه را تصویب نموده اند و ایران از امضاکنندگان این معاهده نیست.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading