جمعه , ۰۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 26

محرومیت از تحصیل ۱ شهروند بهائی دیگر با ایراد نقص در پرونده

0
1005

حقوق بشر در ایران – در ادامه روند رو به افزایش محرومیت از حق تحصیل و ممانعت از ورود شهروندان بهائی به دانشگاه “سما خانجانی” شهروند بهائی ساکن سمنان به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی به بهانه نقص در پرونده از تحصیل در دانشگاه محروم شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز سه شنبه ۲مهر ماه ۱۳۹۸, “سما خانجانی”, شهروند بهائی اهل سمنان و ساکن در آن استان, به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی, با ایراد نقص در پرونده و پیگیریهای این شهروند بهائی متوجه شد که از تحصیل محروم شده است. با توجه به محرومیت این شهروند بهائی تا به این لحظه تعداد شهروندان بهائی محروم از حق تحصیل و احراز شده ۲۳ تن می باشد اما حقیقت امر بیش از این تعداد می باشد. 

با توجه به این گزارش و گزارشات پیشین که حقوق بشر در ایران آنها را منتشر کرده است تا به این لحظه تعداد ۲۳ تن از شهروندان بهائی محروم از تحصیل به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی با بیان نقص در پرونده احراز شده اند اما حقیقت امر با توجه به صحبتهای سایر شهروندان بهائی محروم از تحصیل که پیش از این محرومیت از تحصیل آنها توسط حقوق بشر در ایران اطلاع رسانی شده بود حاکی از این امر است که تعداد به مراتب بیش از این نفرات می باشد چرا که به لحاظ عدم اطلاع رسانی برخی از شهروندان بهائی و یا محیط ارعاب و وحشتی که از طرف حکومت در حال حاضر در جامعه برای سرکوب آزادی بیان و عدم گردش آزاد اطلاعات حاکم شده این نتیجه را حاصل کرده است. 

با توجه به اسامی اعلام شده و از سوی دیگر پیگیریهای این شهروند بهائی برای علت نقص در پرونده پس از مراجعه به واحد پاسخگویی سازمان سنجش و آموزش کشور از جملگی این افراد پیرامون اعتقاد به دیانت بهائی در غالب فرمهایی تفتیش عقیده بعمل آمده است.

پیش از این نیز یک شهروند بهائی که شخصا جهت پیگیری این موضوع به سازمان سنجش مراجعه کرده بود عین حقایقی که از نوع برخورد مسئولان در سازمان سنجش دیده بود را اینگونه ذکر کرد; در ورودی گوشی های موبایل مراجعین توسط انتظامات سازمان سنجش ضبط شد و پس از ورود به ساختمان یک فرم به این شهروندان بهائی داده شد که در آن فرم از آنها خواسته شد کلیه مشخصات فردی و همچنین مشخصات ۱۰ مورد از اقوام سببی و نسبی خود را قید کنند و زمانی که با اعتراض این شهروندان بهائی مواجه شدند که چرا باید ما مورد تفتیش عقیده قرار بگیریم به آنها گفته شد این فرمی هست که داده شده و شما باید آن را پر کنید.

این منبع مطلع در ادامه گفت; در فرم دیگری که به این شهروندان بهائی داده شد از آنها خواسته شده بود که ذکر کنند که این افراد طابع جمهوری اسلامی هستند یا تابع بیت العدل؟ وقتی برای تفتیش عقیده این شهروندان بهائی اعتراض کردند چندین نفر از کارمندان بخشی از سازمان سنجش به یکی از این شهروندان بهائی گفته بود که شما هدفتان درس خواندن نیست. در ادامه گزینه های مندرج در فرم ضمن توهین به باروهای مذهبی شهروندان بهائی با ذکر نامهایی بدور از احترام به عقاید این افراد مورد خطاب قرار گرفتند.

لازم به ذکر است تا لحظه تنظیم این گزارش هویت ۲۱ تن از  شهروندان بهائی محروم از ورد به دانشگاه در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸؛ “تارا احسان”, شهروند بهائی ساکن کرج، “شمیم ایدلخانی” شهروند بهائی ساکن اردبیل, “روژین کثیری”, شهروندان بهائی ساکن کرج, “سراج صفریان” شهروند بهائی ساکن ساری, “روژان احسانی” شهروند بهائی ساکن کاشان و “نگار ایقانی” شهروند بهائی ساکن شیراز, “سهند شیرازی” شهروند بهائی ساکن تهران، “مهتاب خادم” شهروند بهائی ساکن تهران، “ارمغان عنایتی” شهروند بهائی ساکن سمنان، “سیاوش بلوچ قرائی” شهروند بهائی ساکن مشهد، “شایلین عقیلی” شهروند بهائی ساکن کرج، “غزل الله وردی گرجی” شهروند بهائی ساکن ساری، “بهزاد یزدانی”، “شعله موفقی”, “نوریه فردوسیان”, شهروند بهائی ساکن اصفهان, “آیلار روشن نهاد” شهروند بهائی ساکن اصفهان, “وفا نوبخت” شهروند بهائی ساکن ساری و “درسا مصطفوی” شهروند بهائی ساکن تهران, “مهسا فروهری”, شهروند بهائی ساکن کرج, در گروه رشته زبانهای خارجی, “آریا احسانی” شهروندان بهائی ساکن کرج, “ترنم کمالی” شهروند بهائی ساکن شیراز و “نگین فروغی” شهروند بهائی ساکن شهرکرد هویت سایر شهروندان بهائی است که تا این لحظه توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است. 

حقوق بشر در ایران در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۸, محرومیت از تحصیل “آیلار روشن نهاد” شهروند بهائی ساکن اصفهان, “وفا نوبخت” شهروند بهائی ساکن ساری و “درسا مصطفوی” شهروند بهائی ساکن تهران به دلیل آنچه که اعتقاد آنها به دیانت بهائی میباشد از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل این افراد را اطلاع رسانی کرده بود. 

همچنین حقوق بشر در ایران, روز جاری در گزارشی از محرومیت از تحصیل “مهسا فروهری”, شهروند بهائی ساکن کرج, در گروه رشته زبانهای خارجی, “آریا احسانی” شهروندان بهائی ساکن کرج, “ترنم کمالی” شهروند بهائی ساکن شیراز و “نگین فروغی” شهروند بهائی ساکن شهرکرد, به دلیل اعتقاد به دیانت بهائی, با ایراد نقص در پرونده توسط سازمان سنجش و آموزش کشور را اطلاع رسانی کرده بود. 

همچنین در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸, در گزارشی دیگر حقوق بشر در ایران اسامی شهروندان بهائی محروم از تحصیل را اطلاع رسانی کرده بود. 

در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۱۳۹۸, حقوق بشر در ایران با انتشار گزارشی محرومیت از تحصیل “تارا احسان”, شهروند بهائی ساکن کرج، را نیز اطلاع رسانی کرده بود. 

بیان نقص در پرونده برای صفحه اعلام وضعیت دانش آموزان بهائی در دانشگاهها و مراکز تحصیلی در ایران از طرف سازمان سنجش و یا حتی وزارت آموزش و پروش به منزله محرومیت آنها از ادامه تحصیل در هر مقطع تحصیلی که در آن تحصیل می کنند می باشد. 

محرومیت از تحصیل شهروندان بهائی در حالی همچنان ادامه دارد که اخیرا, وزیر آموزش و پرورش از ممنوعیت از  تحصیل دانش آموزانی خبر داد که از  پیرو ادیان دیگری بجز ادیان رسمی کشور هستند. این اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش واکنش جامعه جهانی بهائی، بسیاری از شهروندان، دانش آموزان بهائی و محمود صادقی، نماینده مجلس را به همراه داشت. 

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

 سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد که در این ۲ ماده به صراحت بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و همچنین تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی برای افراد چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید شده است. 

 

برچسب هاحقوق بشر در ایرانکنکورمحرومیت از تحصیل بهائیان ایراننقض حقوق بهائیان در ایرانسرکوب جامعه بهائی ایرانسازمان سنجش و آموزشبهاییانجامعه بهائیانبهاییبهائیان در ایرانسرکوب بهائیانسرکوب جامعه بهائیان ایراننقض حقوق شهروندی بهاییان در ایرانپیروان آئین بهائی در ایرانشهروندان بهائی در ایرانبهائیتجامعه بهائیان ایرانسرکوب بهاییان در ایرانسرکوب جامعه بهائی در ایراننقض حقوق شهروندان بهائینقض حقوق بهائیان ایرانجامعه جهانی بهائیانشهروندان بهایی در ایرانجامعه بهائیسرکوب بهاییان ایرانسرکوب جامعه بهائیان در ایراننقض حقوق شهروندی بهائیانسرکوب جامعه بهائیسرکوب شهروندان در ایراناقلیت بهائیسرکوب شهروندان بهائی در ایرانجامعه بهاییان ایرانجامعه بهائیان در ایرانجامعه بهائی در ایرانبهائیان ایرانکنکور سراسریسازمان سنجشبهائیانسرکوب بهائیان ایراننقض حقوق شهروندی بهائیان در ایرانسرکوب شهروندان بهائیحقوق بشر بهائیان ایرانبهائینقص در پروندهمحرومیت از تحصیل بهائیان در ایرانشهروندان بهائیشهروندان بهاییسازمان سنجش و آموزش کشورنقض حقوق شهروندان بهائی در ایراناقلیتهای مذهبی در ایرانجامعه بهائی ایرانبهاییان ایرانسرکوب بهائیان در ایرانبهاییان در ایرانمحرومیت از تحصیل شهروندان بهائینقض حقوق شهروندی بهائیان ایران

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading